TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Wszystkie pisma i wnioski w postępowaniach prowadzonych przez radę dyscypliny naukowej należy kierować do przewodniczącego rady za pośrednictwem sekretariatu Wydziału Chemicznego.
Dane kontaktowe zamieszczono się w zakładce Kontakt. Obsługą doktorantów zajmuje się Pani mgr Ewa Kawińska. Z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego aktualne informacje o trybie funkcjonowania dziekanatu dostępne są na stronie wydziału.
W przypadku doktorantów Szkoły Doktorskiej (SzD) aktualne informacje dotyczące trybu wyznaczania bądź zmiany promotorów znajdują się na stronie szkoły. Zgodnie z ustawą p.s.w.n. doktorant/ka powinien/na dokonać tego wyboru w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia kształcenia. Zgodnie z regulaminem SzD wyznacza go właściwa rada dyscypliny naukowej na wniosek doktoranta/ki złożony za pośrednictwem Dziekana SzD. W uzasadnionych przypadkach doktrant/ka może wystąpić z wnioskiem o zmianę promotora.
W przypadku doktorantów Studiów Doktoranckich (SD), którzy rozpoczęli studia przed rokiem akademickim 2019/2020 i ubiegają się o nadanie stopnia na zasadach określonych w ustawie p.s.w.n., zgodnie z przepisami wprowadzającymi ustawę p.s.w.n. postępowanie w sprawie nadania stopnia naukowego doktora wszczyna złożenie przez kandydata do właściwej rady dyscypliny naukowej wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów. Szczegóły procedury opisuje §17 regulaminu nadawania stopni naukowych. Tekst regulaminu wraz ze wzorami wniosków znaleźć można znaleźć tutaj. W uzasadnionych przypadkach rada dyscypliny naukowej ma prawo do zmiany promotora, promotorów również na pisemny wniosek doktoranta/ki.
Osoby, które otwarły przewód doktorski przed 30 kwietnia 2019 r., mają wyznaczonych promotorów. W uzasadnionych przypadkach mogą jednak wystąpić o jego zmianę i nie zachodzi wówczas konieczność zamykania przewodu. Szczegółowe informacje wraz ze wzorami formularzy można znaleźć na stronach Dzialu Nauki PWr.
Poniżej przedstawiono wymagania i zalecenia odnośnie rozprawy doktorskiej w postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora zgodnie z Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 z późn. zm.; dalej p.s.w.n.).
W punkcie I wymieniono wymagania ustawowe i regulaminowe, które rozprawa musi spełniać. W punkcie II zawarto zalecenia rady dyscypliny naukowej.
Wymagania odnośnie rozprawy doktorskiej postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora zgodnie z ustawą p.s.w.n. określa art. 187 tejże oraz §5 Regulaminu nadawania stopni naukowych na Politechnice Wrocławskiej (Uchwała nr 511/39/2020-2024 z dnia 23 listopada 2023 r. – szczegółowe wymagania odnośnie dokumentacji zawarto tamże odpowiednio w §6, §14 lub §19):
rozprawa doktorska prezentuje ogólną wiedzę teoretyczną kandydata w dyscyplinie albo dyscyplinach oraz umiejętność samodzielnego prowadzenia pracy naukowej lub artystycznej;
przedmiotem rozprawy doktorskiej jest oryginalne rozwiązanie problemu naukowego, oryginalne rozwiązanie w zakresie zastosowania wyników własnych badań naukowych w sferze gospodarczej lub społecznej albo oryginalne dokonanie artystyczne;
rozprawę doktorską może stanowić praca pisemna, w tym monografia naukowa, zbiór opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych, praca projektowa, konstrukcyjna, technologiczna, wdrożeniowa lub artystyczna, a także samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej;
do rozprawy doktorskiej dołącza się streszczenie w języku angielskim, a do rozprawy doktorskiej przygotowanej w języku obcym również streszczenie w języku polskim. W przypadku gdy rozprawa doktorska nie jest pracą pisemną, dołącza się opis w językach polskim i angielskim.
rozprawa doktorska będąca zbiorem opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych powinna zawierać krótki merytoryczny wstęp przedstawiający główne hipotezy badawcze i najważniejsze wnioski;
w przypadku publikacji wieloautorskich, kandydat załącza do wniosku oświadczenie określające jego indywidualny, merytoryczny (a nie procentowy) wkład w powstanie każdej z publikacji (wymóg ten dotyczy zarówno wykazu dorobku, który jest wymaganym załącznikiem do wniosku jak i, w szczególności, rozprawy w formie cyklu publikacji);
rozprawa doktorska może być przedstawiona w języku innym niż polski;
do rozprawy doktorskiej dołącza się streszczenie w języku angielskim, a do rozprawy doktorskiej przygotowanej w języku obcym również streszczenie w języku polskim. W przypadku gdy rozprawa doktorska nie jest pracą pisemną, dołącza się opis w językach: polskim i angielskim.
Dalsze czynności w przewodzie doktorskim lub w postępowaniach o nadanie stopnia doktora uzależnione są od zasad, na jakich toczy się postępowanie - różnią się one w przypadku osób, które:
Szczegółowy tryb postępowania opisano we właściwym rozdziale Regulaminu nadawania stopni naukowych na Politechnice Wrocławskiej (zwanego dalej Regulaminem).
Postępowania te wszczynane są w momencie złożenia wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów, a dalsze czynności podejmowane są zwykle na etapie złożenia rozprawy doktorskiej. W tym wypadku szczegółowy tryb, w tym wymaganą dokumentację określa §19 Regulaminu nadawania stopni naukowych na Politechnice Wrocławskiej (na tej stronie znajdują się również wzory wniosków). Podobnie jak w przewodach doktorskich promotor przekazuje przewodniczącemu rady dyscypliny naukowej rozprawę doktorską wraz z załącznikami oraz pisemną opinią promotora/promotorów o rozprawie doktorskiej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami jeżeli rozprawa doktorska jest pracą pisemną, podlega ona sprawdzeniu z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego przed wysłaniem do recenzji.
Podkreślić należy fakt, iż w związku z sankcjami, jakie wprowadza ustawa p.s.w.n. wobec promotorów oraz stosowanymi odpowiednio zapisami art. 24 k.p.a., promotor podlega wyłączeniu z udziału w postępowaniu. Nie może on zatem występować w roli członka komisji powoływanych w postępowaniu ani w inny sposób wpływać na przebieg postępowania. Znajduje to odzwierciedlenie w zapisach Regulaminu, w szczególności w związku ze stosowanym odpowiednio lub wprost §7 ust. 1 ibid. "Kandydatów na recenzentów proponują członkowie rady dyscypliny naukowej z wyłączeniem promotora, lub promotorów”.
Zgodnie z zasadami przyjętymi w naszej Radzie, rozprawa wraz z załączoną dokumentacją trafi wówczas do Kierownika właściwej katedry lub Dyrektora instytutu (lub innego pracownika tychże, w razie konfliktu interesów), który/a:
Czynności, o których mowa opisane są w §9-10 Regulaminu, przy czym są one stosowane odpowiednio (w tym wypadku oznacza to stosowanie zapisów dedykowanych dla absolwentów SzD w stosunku do doktorantów SD).
Po zapoznaniu się z rozprawą doktorską, opinią/opiniami promotora/promotorów, recenzjami oraz po weryfikacji spełnienia innych wymagań określonych przez Uczelnię, komisja doktorska na posiedzeniu niejawnym:
w razie wniosku co najmniej jednego recenzenta zwraca kandydatowi rozprawę doktorską do poprawy lub uzupełnienia w określonym przez komisję terminie (przed podjęcie stosownej uchwały);
przygotowuje projekt postanowienia w sprawie dopuszczenia bądź odmowy dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej (obligatoryjnie w przypadku dwóch negatywnych recenzji), który przedkłada radzie dyscypliny naukowej i podejmuje w tym przedmiocie uchwałę.
W przypadku otrzymania co najmniej dwóch negatywnych recenzji rozprawy doktorskiej rada dyscypliny naukowej postanawia o odmowie dopuszczenia do obrony. Na postanowienie rady dyscypliny naukowej o odmowie dopuszczenia do obrony przysługuje kandydatowi zażalenie do RDN.
Do obrony rozprawy doktorskiej może być dopuszczona osoba, która uzyskała pozytywne recenzje od co najmniej 2 recenzentów, oraz spełniła wymagania stawiane kandydatom do nadania stopnia naukowego (określone w § 3 Regulaminu - są to wymagania dotyczące wykształcenia i dorobku naukowego).
Po podjęciu przez radę dyscypliny naukowej uchwały, o dopuszczeniu do obrony, komisja doktorska ustala jej miejsce i termin.
Obrona rozprawy doktorskiej odbywa się na otwartym posiedzeniu komisji doktorskiej. W posiedzeniu bierze udział co najmniej dwóch recenzentów, w tym obowiązkowo ten, który sporządził recenzję negatywną, jeśli w danym postępowaniu taka recenzja została sporządzona. W przypadku nieobecności co najmniej dwóch recenzentów komisja doktorska wyznacza nowy termin obrony.
Co do zasady przewodniczący/a zwołuje przynajmniej trzy posiedzenia komisji doktorskiej:
Rozprawę doktorską oraz recenzje należy opublikować w BIP nie później niż 30 dni przed wyznaczonym dniem obrony. W przypadku niedopuszczenia przez radę dyscypliny naukowej rozprawy do obrony, dokumenty należy opublikować niezwłocznie.
Obrona rozprawy doktorskiej odbywa się na otwartym posiedzeniu komisji doktorskiej. W posiedzeniu bierze udział co najmniej dwóch recenzentów, w tym obowiązkowo ten, który sporządził recenzję negatywną, jeśli w danym postępowaniu taka recenzja została sporządzona. W przypadku nieobecności co najmniej dwóch recenzentów komisja doktorska wyznacza nowy termin obrony.
Obrona rozprawy doktorskiej składa się z:
Obrona kończy się niejawnym posiedzeniem komisji doktorskiej, które obejmuje:
Komisje doktorskie podejmują zatem przynajmniej 3 uchwały:
oraz ewentualnie uchwały:
Komisja może podjąć uchwałę w sprawie wniosku o wyróżnienie rozprawy doktorskiej jeśli spełnione są łącznie kryteria określone w § 1 uchwały nr 102/10/RDND10/2021-2024 Rady Dyscypliny Naukowej Nauki Chemiczne z dnia 7 lipca 2021 r. tj.:
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »